Bij Praktijk Vygotsky kun je jezelf aanmelden met of zonder verwijsbrief. Als je voor vergoede zorg in aanmerking wil komen, dan heb je een verwijsbrief van een huisarts of andere medisch specialist nodig.
De huisarts kan verwijzen via de email (info@vygotsky.nl/praktijkvygotsky@zorgmail.nl) of via Zorgdomein.
Bij Praktijk Vygotsky kan er gekozen worden voor een online behandeling, een fysieke behandeling of een combinatie hiervan. Ook wordt er gewerkt met Therapieland, een e-health platform, waardoor je ook tijdens de wachtlijst al (deels) kunt starten en wat een aanvulling kan vormen op de behandeling.
Verwijzing
Als de verwijsbrief binnen is, dan wordt binnen drie werkdagen telefonisch contact met jou opgenomen om de plek op de wachtlijst te bespreken óf direct een intakegesprek te plannen. De actuele wachttijd tot de start van de intake is ongeveer 5-8 maanden (bijgewerkt op 01-11-2024). Er is geen wachttijd tussen de intake en de start van de diagnostiek of behandeling.
Intakefase
Deze fase bestaat meestal uit één of twee intakegesprekken en een adviesgesprek. Tijdens de intake bespreken we je klachten, je hulpvraag, je globale dagelijkse leven en voorgeschiedenis. Tijdens het adviesgesprek bespreken we de bevindingen van de intakegesprekken, de diagnose en hoe de behandeling eruit kan zien (inhoud en duur). Bij overeenstemming stellen we doelen op die in een behandelplan worden beschreven.
Wanneer blijkt dat je wél hulp nodig hebt maar Praktijk Vygotsky dit niet kan bieden, dan word je terugverwezen naar de verwijzer met veelal ook een advies waar je de desbetreffende hulp wél zou kunnen ontvangen.
Diagnostiekfase
Tijdens deze fase worden jouw klachten, krachten en/of persoonlijkheid verder onderzocht, om bijvoorbeeld een verklaring te vinden voor jouw klachten of om een richting te kunnen bepalen voor de behandeling.
Behandelfase
Tijdens de behandelfase wordt met regelmaat geëvalueerd of we nog op de goede weg zitten of dat je hulpvraag bijvoorbeeld is veranderd. De behandeling kan deels online waarbij wordt afgesproken middels videobellen maar ook e-health modules van Therapieland kunnen worden ingezet.
Afrondingsfase
In de laatste gesprekken bespreken we altijd wat de tekenen kunnen zijn van terugval én wat je hieraan kunt doen. Na de afronding wordt er, met toestemming van jou, een afsluitbrief aan de verwijzer gezonden.
Evaluatie
We sluiten het traject af met een korte evaluatie.
Crisis en afwezigheid
Bij crisis kan je terecht bij je huisarts; Praktijk Vygotsky biedt géén crisiszorg. Buiten kantooruren en tijdens afwezigheid kan je eveneens terecht bij je huisarts en/of praktijkondersteuner (POH-GGZ).
Heb je een klacht?
Als je een klacht hebt over je behandelaar of de behandeling, bespreek deze dan vooral. Wanneer we er samen niet uitkomen, dan kun je contact opnemen met de klachtencommissie. Hopelijk komen we er dan samen met de klacht- en/of geschillencommissie uit.