Kwaliteitsstatuut

Praktijk Vygotsky

Kwaliteitsstatuut (LKS 3.0) Praktijk Vygotsky


I. Algemene informatie 

  1. Gegevens ggz-aanbieder

Naam Praktijk: Praktijk Vygotsky

Regiebehandelaar: Eline Kreuze (indicerend en coördinerend)

Praktijkadres: Stortweg 1a, 7812 BR Emmen

Telefoonnummer: 0621238085

Email: info@vygotsky.nl

KVK nummer: 83995447 

Website: www.vygotsky.nl

BIG-registratie: 69932432725

Overige kwalificaties: Orthopedagoog

Basisopleiding: Pedagogische Wetenschappen, Gezondheidszorgpsychologie 

AGB-code praktijk: 94067222

AGB-code persoonlijk: 94112928


Biedt zorg aan in:

A) Basis-GGZ

B) Categorie A: laagcomplexe problematiek met een laagcomplex zorgaanbod


Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ (2020): 

Categorie A

In deze categorie gaat het om situaties waarbij zowel de problematiek als het zorgaanbod laagcomplex zijn (zie hierboven). Denk hierbij aan een depressieve stoornis waardoor iemand is uitgevallen op zijn werk en psychotherapie wordt gegeven, soms in combinatie met medicatie, om weer te herstellen.


Laagcomplexe problematiek

Bij laagcomplexe problematiek gaat het over psychische problemen waarbij na zorgvuldig ontrafelen goed is te doorzien welke behandeling of begeleiding nodig is. Er kunnen meerdere problemen spelen, maar de interactie tussen die problemen staat niet op de voorgrond. Standaarden helpen voldoende om na een grondige probleemanalyse te bepalen wat het best passende zorgaanbod is.


Laagcomplex zorgaanbod

Bij laagcomplex zorgaanbod gaat het over eenduidige vormen van behandeling of begeleiding, waarbij het beloop redelijk voorspelbaar is. Vaak gaat het over monodisciplinaire interventies van beperkte duur, maar dat hoeft niet altijd. Een laagcomplex zorgaanbod kan ook multidisciplinair en van lange duur zijn, als het beloop redelijk voorspelbaar is. Denk bijvoorbeeld aan een aanvankelijk hoogcomplex zorgaanbod, dat in een stabiele fase komt.


Beschrijving aandachtsgebied/zorgaanbod

A) Visie/werkwijze praktijk: Problemen zijn een gevolg van een mismatch tussen draaglast en draagkracht. Wanneer de last verminderd óf de draagkracht wordt vergroot, zullen klachten naar alle waarschijnlijkheid verminderen.
Cliëntenpopulatie: 18+, problematiek passend bij B-GGZ

B) Cliënten met onder andere de volgende hoofddiagnose(s) kunnen terecht bij Praktijk Vygotsky:

  • Ontwikklingsstoornissen zoals ADHD, autisme en ticstoornissen
  • Stemmingsstoornissen
  • Persoonlijkheidsstoornissen
  • Angststoornissen
  • Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
  • Trauma- en stressgerelateerde stoornissen


Samenstelling van de praktijk

A) Indicerend regiebehandelaar: E. Kreuze (BIG: 69932432725), A.M.E. Soppe-de Jong (BIG 39932212825), C.H.M. Prins (BIG GZ 49919165125, PT 69919165116)

B) Coördinerend regiebehandelaar: E. Kreuze (BIG: 69932432725), A.M.E. Soppe-de Jong (BIG 39932212825), C.H.M. Prins (BIG GZ 49919165125, PT 69919165116)

C) Medebehandelaar: n.v.t.


Professioneel (multidisciplinair) netwerk

Praktijk Vygotsky maakt gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder: huisartsenpraktijken en collega (klinisch-/GZ-)psychologen. 


Cliënten kunnen gedurende de avonden, nachten, weekenden en andere niet werkdagen terecht bij de eigen huisarts, de spoedeisende eerste hulp en algemene GGZ-crisisdienst, verbonden aan de verblijfplaats van de cliënt. Praktijk Vygotsky heeft geen specifieke afspraken met een GGZ-crisisdienst omdat hier algemeen geldende wet- en regelgeving voor is.


E. Kreuze vormt een lerend netwerk met verschillende zelfstandig werkende zorgverlener(s). Het lerende netwerk geeft op de volgende manier invulling aan het samen leren en verbeteren: Kennis en ervaringen vanuit ons kennis- en werkgebied worden uitgewisseld en hierop wordt gereflecteerd, zowel gericht op casuïstiek als op
verschillende thema’s. 


Één of meer leden uit het lerende netwerk:

  1. Anjes Hertig
  2. Kasandra de Hoog
  3. Anne-Marie Soppe


Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg:

Praktijk Vygotsky heeft vooralsnog geen contracten met zorgverzekeraar(s). 


Behandeltarieven

Gehanteerde tarieven zijn zichtbaar op de website: Ja

Gehanteerde tarieven voor zelfbetalers zijn zichtbaar op de website: Ja

Praktijk Vygotsky hanteert voorwaarden en een tarief voor no-show,
zichtbaar op website: Ja


Link:
https://vygotsky.nl/tarieven-vergoeding

Kwaliteitswaarborg

Praktijk Vygotsky voldoet aan de volgende kwaliteitseisen:


Klachten en geschillen regeling

Klachten kunnen ten alle tijden besproken worden met E. Kreuze. Wanneer dit geen uitkomst biedt, kunnen cliënten van Praktijk Vygotsky met klachten over E. Kreuze of de behandeling van E. Kreuze terecht bij de klachtenfunctionaris van de beroepsvereniging LVVP (Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen). E. Kreuze is aangesloten bij de klachtenregeling van de LVVP. De klachtenregeling is hier te vinden.
Bij klachten over de kwaliteitswaarborg kunt u hier meer informatie vinden: https://vygotsky.nl/werkwijze


Wanneer de klacht niet naar wens is opgelost wordt dit een geschil genoemd en kunt u contact zoeken met De Geschillencommissie Zorg in Den Haag. Klik
hier voor meer informatie.


Regeling bij vakantie en calamiteiten

Cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakanties en ziekte terecht bij diens eigen huisarts. 


Een overdracht is geregeld en vastgelegd in geval Praktijk Vygotsky plotseling sluit wegens overlijden of ander calamiteiten.


II. Het zorgproces - het traject dat de patiënt/cliënt in mijn praktijk doorloopt 

  1. Wachttijd voor intake en behandeling en begeleiding

Cliënten kunnen informatie over de actuele wachttijden voor intake en behandeling op de website vinden en kunnen deze ook per mail of telefonisch opvragen.


Link wachttijd:
https://vygotsky.nl/werkwijze


Aanmelding en intake/probleemanalyse

Cliënt of de verwijzer kan de verwijzing (beveiligd) zenden via ZorgDomein of per mail aan info@vygotsky.nl. N.a.v. de verwijzing neemt E. Kreuze contact op met de cliënt om de verwijzing te bespreken en te bespreken in hoeverre Praktijk Vygotsky een mogelijk passende praktijk is voor de type problematiek/hulpvraag. Zo nodig wordt - voor of na de intake - verwezen naar een andere zorgaanbieder, of terug naar de verwijzer, indien de hulpvraag niet past bij hetgeen Praktijk Vygostky kan bieden. 


Behandeling en begeleiding

Aanspreekpunt tijdens het gehele traject is E. Kreuze, regiebehandelaar. Dit wordt kenbaar gemaakt bij het intake- en adviesgesprek.

Bij langer durende trajecten (>12 weken) wordt een samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer) verzonden, tenzij de cliënt daar geen toestemming voor geeft. 


Tijdens het gehele traject is E. Kreuze open en transparant in de communicatie over het beloop van de behandeling. Het traject wordt gestart met een intake waarna een behandelplan wordt opgesteld, samen met de cliënt. Tussentijds wordt geëvalueerd en zo nodig wordt het behandelplan bijgesteld, alles in gezamenlijkheid. 


De tevredenheid van de cliënten wordt aan het begin, voor de tussenevaluatie en voor de eindevaluatie gemeten en besproken middels de Session Rating Scale (SRS). 


Praktijk Vygotsky reflecteert periodiek en tijdig met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling en begeleiding. Als standaardperiode hanteert Praktijk Vygotsky hiervoor: 2 maanden.


Afsluiting/nazorg

Wanneer de behandeldoelen zijn behaald wordt een eindevaluatie opgesteld en uitgevoerd met de cliënt waarbij de resultaten van de behandeling worden besproken en mogelijke vervolgstappen. Tevens wordt een afsluitbrief gezonden aan de verwijzer, mits toestemming van de cliënt. Er wordt altijd een terugvalpreventieplan opgesteld.
Zo nodig wordt een gericht advies voor vervolgbehandeling opgesteld aan de verwijzer, mits toestemming van de cliënt. 


III. Omgang met patiëntgegevens 

Praktijk Vygotsky vraagt toestemming aan de cliënt indien het verzoek er ligt om gegevens te delen met niet bij de behandeling betrokken professionals. 


In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruikt E. Kreuze de daartoe geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld, het stappenplan materiële controle en Praktijk Vygotsky vraagt het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij materiële controle).


E. Kreuze gebruikt de privacyverklaring als de cliënt zijn/haar diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn/haar zorgverzekeraar/NZa. 


IV. Ondertekening 

Ik verklaar dat ik mij houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ en dat ik dit Kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld.


Eline Kreuze

Emmen

10-03-2023

Share by: