Tarieven & Vergoeding

Tarieven


Praktijk Vygotsky heeft met de meeste zorgverzekeraars een contract. Indien er een contract is, dan wordt de factuur rechtstreeks aan de zorgverzekeraar verzonden. Zo niet, dan krijg je per consult een factuur, deze kun je indienen bij jouw zorgverzekeraar. 


De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) stelt in Nederland de tarieven vast voor onder andere psychologische zorg. In dit tarief zitten ook alle voorbereidingen en uitwerkingen verwerkt. Klik
hier voor de actuele tarieven (Ambulant - sectie II). Voor eventuele reistijd worden kosten in rekening gebracht.

Het staat je uiteraard vrij om de consulten zelf te betalen, met als voordelen dat je zorgverzekeraar geen informatie krijgt én het niet noodzakelijk is om een classificatie (diagnose) te stellen.


Klik hier voor meer informatie over de betalingsvoorwaarden.

Vergoeding


Psychologische zorg bij een GZ-psycholoog wordt voor iedereen 100% vergoed vanuit je basisverzekering, mits:


  • ... je een geldige verwijzing van een huisarts of een medisch specialist hebt;
  • ... je eigen risico op is. Eerst wordt namelijk je eigen risico aangesproken, wanneer deze verbruikt is, volgt vergoeding vanuit de basisverzekering;
  • ... er sprake is van een DSM-V classificaties (diagnose). Een aantal DSM-V classificaties wordt niet vergoed, zoals o.a.: relatieproblemen, slaapproblemen en een burn-out (Zorgwijzer, 2022).


Praktijk Vygotsky heeft in 2024 én 2025 met bijna alle zorgverzekeraars een contract. Er is géén contract met CZ en ONVZ:

- Onder CZ vallen ook CZ direct, Just, OHRA en Nationale Nederlanden.

- Onder ONVZ vallen ook VvAA en Jaaah.


Geen contract:

Indien Praktijk Vygotsky géén contract heeft met jouw zorgverzekeraar. Neem dan voorafgaand aan je eerste afspraak altijd contact op met je zorgverzekering om naar de vergoeding te vragen, zo kom je niet voor verrassingen te staan. De vergoeding hoort minimaal 75% te zijn.

Wanneer de vergoeding minder dan 75% is, dan kun je contact opnemen met je zorgverzekering. Je kunt aangeven dat het 'hinderpaalcriterium' geldt en een schriftelijk verzoek indienen tot verhoging van de vergoeding. Het hinderpaalcriterium houdt in dat de vergoeding zo laag is, dat het je kan weerhouden om voor een praktijk naar keuze; dat mag in Nederland (gelukkig) niet.


Zeg je afspraak tijdig af

Je kunt je afspraak kosteloos afzeggen tot 24 uren voor je afspraak, ongeacht de reden. Als je de afspraak niet, of niet tijdig afzegt, dan wordt er €75 in rekening gebracht (no-show beleid). De kosten van een no-show consult wordt niet vergoed door de zorgverzekering. 


Afzeggen kan door een email te sturen aan: info@vygotsky.nl.

Geen gegevens aan je verzekeraar?

Wanneer je wél de kosten wilt declareren bij jouw zorgverzekeraar maar níet wilt dat de verzekeraar weet welke diagnose er is gesteld of andere specifieke persoonlijke informatie, dan kun je dit document invullen en meenemen naar de eerste afspraak. Op de factuur worden dan de volgende punten niet vermeld: diagnose, zorgvraagtypering en prestatietype. 

Share by: